En el marc del Dia Internacional de la Dona i de la mostra Vinyetes migrants: còmics, migració i memòria, presentem l’activitat Dones dibuixant i migrant. El viatge amb perspectiva de gènere.

De l’11 de març fins el 8 d’abril, el vagó de el Sevillano, instal·lat al jardí del MhiC, acollirà la instal·lació Dones dibuixant i migrant. El viatge amb perspectiva de gènere, que comptarà amb la participació de tres autores destacades: Ana Penyas, Susanna Martín i Nadia Hafid. Amb elles, reivindiquem, no només a les autores de còmic, sinó que també destaquem el relat migratori des d’una altra perspectiva. 

Així mateix, aquest blog inclourà entrevistes a les autores i també una taula rodona virtual que es celebrarà el dia 22 de març a les 19h i on intervindran les tres dibuixants i els comissaris de la mostra David F. De Arriba i Lilianna Marín de Mas. Amb aquestes accions donem el tret de sortida a un any ple d’activitats relacionades amb el món del còmic i els moviments migratoris. 

Pel que fa a la instal·lació, s’han intervingut les finestres de tres compartiments de El Sevillano. Cadascuna relata, mitjançant vinyetes seleccionades de les tres autores convidades, les diferents parts del viatge migratori. D’aquesta manera, volem oferir un nou enfocament de les travesies migratòries.

Les autores

Ana Penyas

valència, 1987

Diplomada en Disseny Industrial i graduada en Belles Arts a la Universitat Politècnica de València. Va ser seleccionada per realitzar una residència artística a De Licerias (Porto, 2015). Va rebre una menció especial a Iberoamérica Ilustra 2015 i va guanyar el VII Catálogo Iberoamericano Ilustra el 2016. Ha publicat dos llibres il•lustrats: Mexique, el nombre del barco, on parla dels nens i nenes fills de republicans que es van haver d’exiliar a Mèxic el 1937 per fugir de la repressió franquista; i En transición, on aborda gràficament i crítica un període tan convuls de la nostra història recent.  El 2017 va rebre el Premi Internacional de Novel•la Gràfica Fnac-Salamandra Graphic gràcies al qual va publicar el seu primer còmic llarg Estamos todas bien, on narra la vida de les seves àvies per mostrar la situació de les dones sota el franquisme. El 2018 va ser guardonada amb el premi a l’autora revelació al Saló del Còmic de Barcelona i amb el prestigiós Premi Nacional de Còmic per Estamos todas bien. El 2021 ha publicat Todo bajo el sol, treball que recorre el turisme i les seves conseqüències socials a les darreres sis dècades.

Susanna Martín

BARCELONA, 1976

Llicenciada en Història i graduada en Il•lustració i Arts aplicades al mur. Es va iniciar professionalment en el món del còmic el 2009. És co-autora d’Alicia en un mundo real i Sansamba, on reflexiona sobre la diversitat cultural, amb Isabel Franc. I és autora de la novel·la gràfica Sonrisas de Bombay. Va coordinar l’antologia de còmic Enjambre. Ha treballat per a diferents editorials i mitjans com Pikara Magazine, El Salto, Diagonal, El País, Diari Ara, eldiario.es, Elkar, Bellaterra, Libros del KO, Dibbuks, Astiberri, Andana, Norma Editorial i Bruguera entre d’altres. 

Entre 2016 i 2017 va publicar diversos còmics socials: Gaza Amal. Historietas de mujeres valientes en la franja de GazaTipi-tapa i el còmic col·lectiu Un regalo para Kushbu. Historias que cruzan fronteras


 El 2018 va participar a dues obres més, Viajes dibujados, d’Altaïr Magazine amb la història Siempre con vosDibujar Nicaragua, i a Viñetas de tortas y bollos. Cómics lésbicos desde dos orillas. El 2019 va publicar Annemarie, la biografia de la reportera suïssa Annemarie Schwarzenbach, juntament amb Maria Castrejón i Residencia de estudiantes, on narra la trobada entre Lorca, Dalí i Buñuel el 1919. El 2020 ha publicat Ofensiva final, amb Miguel A. Giner Bou i també En bandada per Intermón Oxfam, on s’endinsa en la situació de les treballadores domèstiques migrants al País Basc. El 2021 publicarà Irse o morir, sobre persones LGTBI d’El Salvador i Honduras que són amenaçades pel crim organitzat i les maras.

Nadia Hafid

TERRASSA, 1990

Es va graduar en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i va estudiar Arts Aplicades al Mur a l’escola Llotja. Combina il·lustració i còmic, i els seus dibuixos han sigut portada per al suplement Babelia de El País. Actualment compagina el còmic amb la il·lustració per a diversos estudis i publicacions com The New Yorker, The New York Times o el Diari Ara. El 2018 va crear el cartell del festival Graf, on també ha coordinat els tallers de còmic. Ha publicat fanzines com H i Adiós nostalgia, i el 2020 va publicar amb Sapristi Editorial El buen padre, el seu primer còmic llarg on reflexiona sobre la família i el sentiment de pertinença. 

La instal·lació al vagó de El Sevillano

Les tres finestres intervingudes de El Sevillano, el tren que va portar entre els anys 50 i 70 del segle passat a milers d’immigrants del sud d’Espanya a Catalunya, mostren una selecció de vinyetes de cadascuna de les autores convidades que relaten les parts del viatge del migrant (punt de partida / trajecte / arribada i arrelament) des d’un prisme documental i personal a la vegada.

I de fet, és així com, a través dels relats i de la força que atorga el llenguatge del còmic, les tres dibuixants acosten generacions i demostren que, tot i que els punts de partida geogràfics i culturals siguin diferents, les vivències migratòries tenen forts punts de confluència.

PUNT DE PARTIDA

ANA PENYAS · Estamos todas bien
(Salamandra Graphic, 2017)



Copyright © Ana Penyas. Imatge cedida per Salamandra Graphic, un segell de Penguin Random House Grupo Editorial

Amb Estamos todas bien (Salamandra Graphic, 2017), d’Ana Penyas, il·lustrem la partida, el moment de l’adéu, que en molts casos té forma de fugida i el sentiment de tristesa que provoca aquella sensació del “no sé quan tornaré”.

TRAJECTE

SUSANNA MARTÍN · Sansamba (Norma Editorial, 2014)



Copyright © Susanna Martín

Al segon compartiment intervingut, Susanna Martín projecta la idea del trajecte. En aquest cas hem rescatat les vinyetes de Sansamba (Norma Editorial, 2014), on el jove protagonista ens explica les peripècies del viatge en pastera i l’angoixa d’ignorar quan acabarà aquest trajecte, així com el fet de no tenir clar quin serà el punt d’arribada.

ARRIBADA I ARRELAMENT

NADIA HAFID · El buen padre (Sapristi Editorial, 2020)



Extracte de El buen padre, Nadia Hafid, Sapristi, 2020.

Ja per finalitzar, amb El buen padre (Sapristi, 2020), de Nadia Hafid, ens trobem amb l’arribada i les dificultats que es presenten al migrant, les quals en moltes ocasions l’impedeixen arrelar i encetar una vida amb certa normalitat a la nova terra d’acollida.

Entrevistes


Ana Penyas

«Si jo m’havia sentit sola i estava a 400 quilòmetres de casa meva, com ha de ser estar en un altre continent.»

Anar a l’entrevista


SUSANNA MARTÍN

«M’he adonat que depenent del què tinguis entre les cames i de la teva condició sexual, la fugida del teu país serà per una via o per una altra.»

Anar a l’entrevista


nadia hafid

«Crec que ara les noves generacions tenen la sort de viure en un entorn molt més divers.»

Anar a l’entrevista

Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin

Taula rodona – 22/03/2021

En el següent vídeo podeu visualitzar la trobada virtual que vam celebrar el 22 de març amb Ana Penyas, Susanna Martín i Nadia Hafid. 


Itinerància

Dones dibuixant i migrant. El viatge amb perspectiva de gènere, és una instal·lació de caràcter itinerant a disposició de qualsevol institució cultural que la vulgui exposar. 

La propera parada de la instal·lació serà a la Biblioteca Font de la Mina, on es podrà visitar del 16 d’abril al 13 de maig. 

Aviat afagirem altres informacions en aquesta secció. 

Bibliografia

ANA PENYAS

  • Estamos todas bien, Salamandra Graphic, 2017.
  • Mexique el nombre del barco, Libros del Zorro Rojo, 2017.
  • En transición, Barlin Libros, 2017.
  • Todo bajo el sol, Salamandra Graphic, 2021.

SUSANNA MARTÍN

  • Sansamba, Norma Editorial, 2014.
  • Gaza Amal. Historietas de mujeres valientes en la franja de gaza, UNWRA Euskadi, 2016.
  • VVAA, Un regalo para Kushbu; Astiberri, 2017.
  • Sonrisas de Bombay, Norma editorial, 2018.
  • Residencia de estudiantes, Penguin Random House-Bruguera, 2019.
  • Alicia en un mundo real, Egales editorial, 2020.
  • Anne Marie, Norma editorial, 2020.
  • Ofensiva final, Dolmen ediciones, 2020.

NADIA HAFID

  • [H]; Lupa y sombrero, 2018.
  • [Adiós nostalgia]; Lupa y sombrero, 2018.
  • El buen padre; Sapristi Editorial, 2020.

CRÈDITS

Dones dibuixant i migrant. El viatge amb perspectiva de gènere

A cura de David F. de Arriba Lilianna Marín de Mas

Un projecte de:

Museu de la història de la immigració de Catalunya de Sant Adrià del Besós

Coordinació del projecte: 

David F. de Arriba – comissari

Lilianna Marín de Mas – comissaria

Imma Boj – Directora del MhiC

Disseny i continguts: 

David F. de Arriba i Lilianna Marín de Mas

Impressió: 

Grafiques Jou

Amb la col·laboració de:

Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Servei de Museus

Diputació de Barcelona. Oficin de Patrimoni Cultural

Ana Penyas

Susanna Martín

Nadia Hadid

ACDCómic

Norma Editorial

Salamandra Graphic

Sapristi Editorial

Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin